امکان سنجی شخصیت پردازی در مثنوی معنوی(دفتر پنجم)و کاربرد آن در فیلمنامه های انیمیشن

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده شهره جهانی
  • استاد راهنما سارا خلیلی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

ادبیات فارسی همواره به عنوان منبعی قوی جهت اقتباس، توجه سینماگران و بالاخص فیلمنامه نویسان را به خود جلب کرده است. اقتباس می تواند نه از کل یک اثر، بلکه از ارکان آن نیز صورت پذیرد، و از ارکان بسیار مهم داستان و فیلمنامه، شخصیت پردازی می باشد. چنانچه در آثار ادبی کهن ایران –به خصوص اشعار داستانی– نیز این نکته به وضوح قابل مشاهده و بررسی است. هدف اصلی این رساله بررسی و گردآوری شخصیت های اشعار داستانی در دفتر پنجم مثنوی معنوی و نگاهی اجمالی به شخصیت پردازی در فیلمنامه های انیمیشن بوده است. جهت رعایت سیری منطقی از شناخت شخصیت تا اقتباس از آن، نخست به شناخت داستان و شخصیت پردازی در مثنوی معنوی و سپس با همین نگاه به عنصر شخصیت در فیلمنامه های انیمیشن پرداخته شده است. در ادامه نیز با نگاهی به اقتباس و انواع آن، چگونگی روند تغییر و تحول شخصیت های داستانی به شخصیت های انیمیشنی با تحلیل یک داستان از دفتر پنجم مثنوی معنوی مورد بررسی قرار گرفته است. کلمات کلیدی: مثنوی معنوی، شخصیت، شخصیت پردازی، فیلمنامه ی انیمیشن، اقتباس

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

چالش های فرارو در شخصیت پردازی شخصیت های معصومین در فیلمنامه با الگوی ارسطویی

این مطالعه پیرامون این پرسش محوری انجام‎شده‎است که اگر قرار باشد فیلمنامه ای با محوریت «شخصیت های مقدس معصومین مانند پیامبر و امامان» نگارش شود، آن فیلمنامه باید از چه الگوی تکنیکی و فرمی تبعیت کند. الگوهای طراحی فیلمنامه های سینمای کلاسیک عموماً بر الگوی ارسطویی استوار است که با توجه به مبانی فلسفی و خاستگاه‎های فرهنگیِ چنین الگوهایی، نمی تواند قالب ایده‎آلی برای طرح شخصیت های قدسی مانند معصومین...

متن کامل

شخصیت پردازی در انیمیشن از فیلمنامه تا اجرا - پروژه عملی : ساخت فیلم"بی خوابی"

این پایان نامه با بررسیمراحل مختلف شخصیت پردازی در انیمیشن و تحلیل کاربردی این مباحث در فیلم های انیمیشن سعی دارد تا حد ممکن در این زمینه راه کارهای عملی بیان کند. به این منظور ابتدا به سراغ موضوع شخصیت رفته ایم و ضمن بررسی نظریاتی مانند نظریه فرایند شخصیت و همچنین نقش تجربه مرکزی در شکل گیری شخصیت، ویژگی های شخصیت دراماتیک و تفاوت آنها با شخصیت واقعی و همچنین کارکرد دراماتیک شخصیت را مورد بر...

15 صفحه اول

نقش آموزش تعاملی پویا در یادگیری فیلمنامه نویسی انیمیشن

هدف این پژوهش، ارزیابی مجدد برنامه درسی انیمیشن یا تصویر متحرک در رشته لیسانس گرافیک و ارائه یک روش تلفیقی آموزش می باشد، زیرا ارایه ی این واحد درسی در موارد بسیاری، نتوانسته است منجر به شکل گیری خلاقانه کاراکترهای برتر، در فیلمنامه های ارایه شده ی دانشجویان شود. روشی که این مقاله پیشنهاد می کند، یک روش تلفیقی است که از روش های سنتی و حل مسأله، جهت رسیدن به روش آموزش" تعاملی پویا " بهره می گیرد...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

شخصیت پردازی در مثنوی های عطار نیشابوری

عطار نیشابوری صاحب چندین منظومه ای عرفانی است که همه ی آن ها مبتنی بر طرح یک داستان است برای بررسی اهمیت طرح ها ی داستانی وی با توجه به اینکه شخصیت مهم ترین عنصر داستان است شخصیّت پردازی وی را در چهار مثنوی مصیبت نامه، الهی نامه، اسرارنامه و منطق الطیر بررسی کرده ایم. نتیجه ی بررسی نشان می دهد عطار به دو شیوه ی مستقیم و غیر مستقیم، شخصیّت ها را معرفی می کند وی برای پردازش شخصیّت ها از عناصری همچون...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023